«جسد گنجشک 'مزاحم رکورد دومینو' در موزه روتردام به نمایش در می آید، قراراست جسد گنجشکی که در هلند بخاطر بهم زدن بیش از۲۳ هزار قطعه دومینو با تفنگ بادی کشته شد، در موزه تاریخ طبیعی روتردام هلند به نمایش گذاشته شود.
این پرنده قبل از کشته شدن کم مانده بود که یک نمایش تلویزیونی دومینو برای شکستن رکورد جهانی این سرگرمی را بهم بزند.»
آری گنجشک بی خبر از همه جا،خسته از پرواز روزانه به دنبال محلی بود که برای لحظاتی نفسی تازه کند.
به اولین جایی که رسید فرود آمد.
او روی دومینوهای چیده شده نشست، اما هنوز بالهای خسته اش را جمع نکرده و طعم استراحت را نچشیده بود که ضربه ای مهلک بر سرش فرود آمد...
گنجشک زبان بسته نمی دانست که این آخرین پرواز اوست وگرنه هرگز فرود نمی آمد.
نمی دانست که هرگز مجال پیدا نمی کند که دوباره در آسمان آبی اوج بگیرد و از زندگی لذت ببرد.
شما فکر می کنید که مردم با مرگ گنجشگ چگونه برخورد کردند؟
شاید بگویید در جهانی که هر روزه در گوشه و اطراف آن هزاران کودک و زن و مرد و پیر و جوان در زیر رگبار گلوله ها و سلاح های جنگی جان خود را از دست می دهند، مرگ یک گنجشک چه عکس العملی را می تواند برانگیخته باشد؟
اما از آنجا که وجدان بشری در روی زمین، نباید ریشه کن و نابود شود، حتی به اندازه جرقه ضعیفی از آن هم شده باید باقی بماند، آن روز هم در هلند عده ای به کشته شدن گنجشک زبان بسته بی گناه اعتراض کردند.
«کشتن این گنجشگ موجب خشم عمومی شد و گروه های حمایت از حیوانات، ماه گذشته این عمل را محکوم کردند و یک سایت اینترنتی برای اعتراض به کشتن این گنجشگ براه افتاد.»
در جهانی که هر روز آنقدر اتفاقات غیر عادی در هر گوشه آن رخ می دهد که دیگر واژه عجیب رسا نبوده و عمق حیرت را تداعی نمی کند وقتی چنین خبری روی صفحه اینترنت قرار می گیرد کدام جنبه آن باید تعجب برانگیز باشد؟
عکس العمل مردم در مقابل مرگ گنجشک؟
یا سکوت عده ای دیگر در برخورد با این گونه حوادث؟
حقیقتا چرا بشریت در مسیر حیات خود به اینجا رسیده؟
آن هم وقتی که نام جامعه بشری مترادف با تمدن بوده و هر روزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت و کشف کرات آسمانی ، عرضه فن آوری های جدید روبرو هستیم.
چرا باید قبح زشت کاریها آنقدر از بین رفته باشد که اعتراض مردم به کشتن یک گنجشک تمسخر آمیز جلوه کند؟
چرا انسان از دومینوی تکنولوژی و صنعت، دیوار بلند و حصار نفوذ ناپذیری به دور خود ساخته که با هر کشف تازه این دیوار بلندتر شده و فاصله او را با واقعیت هستی بیشتر کند؟ و او را از حقیقتی که برای آن آفریده شده دورتر نماید؟
و فراموش نکنیم که روزگاری بر این کره خاکی رادمردی زیسته که فرموده:
«سوگند به خدا اگر هفت اقلیم و هر چه در زیر آسمان های آن هست را به من دهند تا پوست جویی را از دهان مورچه ای بربایم و اینگونه خدا را نافرمانی کنم چنین نخواهم کرد.»
(نهج البلاغه خطبه ۱۱۵)
آیا می توان در آینده بشریت پیش از آنکه کره زمین از فشار فساد و تباهی ساکنانش منفجر و نابود گردد زمانی هرچند محدود تصور کنیم که نه تنها انسان ها که همه هستی در آسایش و امنیت زندگی کنند و دستی به ظلم برگی از درخت نکند و گلی به سرپنجه غفلت پرپر نگردد و گنجشگکی به خاطر تفریح عده ای جان شیرین خود را از دست ندهد؟
آیا برای آینده جهان چنین سرنوشت باشکوهی پیش بینی شده است؟
حقیقت هیچگاه اشتباه نیست، اما در نحوه گفتن حقیقت است که ممکن است فرد دچار اشتباه شود.
حقیقت را می توان طوری بیان کرد که دیگران را یاری یا آسیب برساند. بنابراین حقیقت را با عشق بیان کنید.
کلام باید آمیزه ای از عشق و حقیقت باشد.
بخش غیرفارسی شبکه ملی کتابخانههای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی ایران در وبگاه کتابخانه منطقهای علوم و فناوری شیراز بر روی وب پیادهسازی و عملیاتی شد.
به گزارش ایسنا، با اجرای این پروژه، امانت بین کتابخانهای در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فراهم شد.
لازم به ذکر است که شبکه حاضر نخستین شبکه ملی کتاب شناختی جمهوری اسلامی ایران است که اصل امانت بین کتابخانهای و اشتراک منابع را در کتابخانههای وزارت علوم به جامعهی علمی و فنی به ارمغان آورده است.
گفتنی است تا کنون ٩١ دانشگاه و مرکز پژوهشی در این شبکه عضو شدهاند و باید به این نکته اشاره شود که عضویت سایر دانشگاهها و مراکز پژوهشی در توسعه این شبکه بیش از پیش موثر خواهد بود.
علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس http://www.srlst.com مراجعه کنند.
هواپیمای فالکون مربوط به نیروی زمینی سپاه صبح امروز در کنار دریاچه و منطقه امام زاده ارومیه سقوط کرد
هشت تن از فرماندهان نیروی زمینی سپاه و سه کادر پروازی، شهدای سانحه سقوط هواپیمای فالکون هستند.
به گزارش خبرنگار سیاسی"مهر"، این هواپیما که حدود ساعت 10 صبح امروز در کنار دریاچه و منطقه امام زاده ارومیه سقوط کرد، حامل جمعی از فرماندهان سپاه متشکل از سردار کاظمی ، سلیمانی، حنیف، معتمدی، یزدانی، حاجی پور، رشادی ، اسدی از سپاه و سه کادر پروازی بوده اند.
آشنایی با هواپیمای نظامی " فالکون 20 " به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری"مهر"، هواپیمای"جت فالکون 20" حامل شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ارومیه سقوط کرده، در سال 1983 طراحی اولیه آن صورت گرفته و در سال 1988 به طور رسمی به ناوگان هوایی در دنیا پیوسته است. این نوع هواپیما دو موتوره، با ظرفیت 10 نفر در داخل و دو نفر در کابین طراحی شده ولی در مواقع ضروری افزایش صندلی آن تا 14 مورد نیز وجود دارد. حداکثر سرعت هواپیمای"جت فالکون 20"، 863 کیلومتر بر ساعت است و با حداکثر سوخت، توانایی پرواز تا 3 هزار و 300 کیلومتر را داراست. وزن خالی این هواپیما 7 هزار و 530 کیلوگرم است ولی در هنگام "تیک آف" وزن آن 13 هزار و 800 کیلو گرم می شود. طول هواپیمای"جت فالکون 20"، 17 متر و 15 سانتی متر است و دو سر بال هواپیما 16 متر و 32 سانتی متر با یکدیگر فاصله دارند. هواپیمای"جت فالکون 20" می تواند بیش از دو تن سوخت حمل کند. هواپیمای جت فالکون 20 نظامی سقوط کرده در ارومیه از نوع هواپیماهایی است که در ناوگان نظامی دریایی فرانسه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع هواپیما در شرکت هواپیمایی آسمان به همراه چند شرکت دیگر داخلی استفاده می شود.
هواپیمای "جت فالکون 20 " نظامی سقوط کرده در ارومیه از نوع هواپیماهایی است که در ناوگان نظامی دریایی فرانسه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.